Gucci -klassikko nyt vegaanisena
Ikoninen muotitalo Gucci teki klassikkolaukkunsa nahkaosat uudesta materiaalista. Poptähti Billie Eilish mukana kampanjassa.
Italian Firenzessä 1921 perustettu muotitalo Gucci toi klassisen Horsebit 1955 -laukkunsa myyntiin uudella materiaalilla ja mallilla. Poptähti Billie Eilish toimi lanseerauksessa vegaanisen uutuustuotteen kasvoina. Guccin kiinnostus muotimaailman ekologisempiin arvoihin, ei ole ihme, sillä mm. Hermés ja Stella McCartney ovat viitoittaneet muotitalojen matkaa pois eläinperäisistä materiaaleista. Laukun keinonahka on Demetra -nimistä materiaalia, joka on 77 % kasvipohjainen. Selluloosan, kasvipohjaisen polyuretaanin ja viskoosin seos on nahkamaisen taipuisa ja soveltuu kenkien ja laukkujen tuotantoon yhtiön mukaan hyvin. Laukkua saa Guccin verkkokaupasta 3200 dollarin hintaan.
Demetra kehitettiin Guccin omassa laboratoriossa ja se tuli markkinoille 2021 aluksi kalliiden urheilujalkineiden materiaalina. Guccin omistaa ranskalainen Kering Group, jonka siipien suojassa ovat myös Yves Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen ja Brioni. Tarkoituksena on saada Demetra käyttöön erillisillä lisensseillä myös näissä muotitaloissa.
Guccilla on ollut muitakin kampanjoita, joilla on pyritty kiillottamaan usein nahkapohjaisen huippumuodin kasvoja. Hukkamateriaalien minimointiin tähtäävä Gucci-Up ja 2015 avattu kymmenvuotinen “Culture of Purpose” -projekti, jonka tarkoituksena on pienentää yhtiön hiilijalanjälkeä 40 % ja kasvihuonepäästöjä 50 %. Myös yhtiön sähköntuotannossa on siirrytty uusiutuvan energian käyttöön.
Katso Horsebit 1955 käsilaukun esittelyvideo täältä>>
Teksti: Mikko Hentunen
Lähde ja kuva: Gucci