Kasvisruoan suosio kasvaa – Lidl vastaa kysyntään, vai vastaako?

Ovatko Vemondo savutofu ja tofu katoamassa hyllyistä?

Lidl uutisoi aamusta kasvattavansa vegeruuan myyntiä ja vasta-alkanut vegeviikko ounastelee samaa. Toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin Lidleissä yli 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden toukokuussa. Lidl on pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tekemään kasvisruoasta osan myös sekasyöjien arkea. Tukeakseen tätä kehitystä Lidl käynnistää vuoden kolmannen vegeviikon, jonka valikoima painottuu grillattaviin kasvipohjaisiin kesäherkkuihin.

Viime päivinä vegaaniryhmiä on kuohuttanut supersuosittujen Vemondo savutofu ja tofutuotteiden katoaminen hyllyistä. Otimme yhteyttä Lidlin markkinointiin, josta kerrottiin seuraavaa:

”Meidän Luomu Vemondo -tofu ei ole poistumassa valikoimasta. Tässä meillä on tapahtunut virhe ja valitettavasti väärinkäsityksestä johtuen asiakkaille on päätynyt väärää tietoa. Kyse on hetkellisistä haasteista toimitusketjussa, ja tuotteiden odotetaan palaavan hyllyihin mahdollisimman pian. Valikoimaa tarkastellaan säännöllisesti, ja hetkelliset puutteet voivat johtua esimerkiksi toimitusketjun haasteista tai pakkausmuutoksista. Ymmärrämme, että suosikkituotteen hetkellinen loppuminen herättää keskustelua, ja olemme saaneet aiheesta yksittäisiä asiakaspalautteita. Valikoimassamme on tällä hetkellä useita muita tofuja, kuten maustetut Vemondo-tofut gram masala-, teriyaki- ja toscana style-maustettuina ja grillitofut sipuli-, BBQ- ja gyros-maustettuina sekä Jalotofun maustamaton ja marinoitu tofu”, kertoo valikoimapäällikkö Siiri Oivanen.

Lähes kolmasosa suomalaisista on kertonut lisäävänsä kasviproteiinien käyttöä tänä vuonna*. Lidl jatkaa työtään kasvisruoan suosion lisäämiseksi ja tähtää kasviproteiinien myynnin tuplaamiseen vuoteen 2030 mennessä. Suunta on oikea, sillä toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin 13,2 prosenttia enemmän kuin viimevuoden toukokuussa. Myös kesäkuussa kasvisvaihtoehtoja ostettiin 7,7 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna.

Vuoden kolmas vegeviikko käynnistyi tänään torstaina 17.7. kaikissa Suomen Lidl-myymälöissä. Aiemmat vegeviikot tammikuussa ja toukokuussa ovat olleet suosittuja, sillä esimerkiksi tammikuun kampanjassa kasvisvaihtoehtoja ostettiin vuoden ennätysmäärä.

”Vegeviikko on meille tapa tarjota laajempi valikoima kasvipohjaisia tuotteita. Haluamme korostaa, että ne sopivat ihan kaikille, ei vain kasvissyöjille. Meille on tärkeää, että kasvipohjaiset tuotteet ovat järkevän hintaisia ja helposti napattavissa ostoskoriin vaikka sen perinteisen lihavaihtoehdon tilalle tai rinnalle”, kertoo Lidlin kampanjapäällikkö Sini Tanskanen.

Alkuvuodesta Lidl poisti erilliset vegehyllyt kaikista myymälöistään, jotta kasvipohjaiset tuotteet löytyisivät helpommin lihavaihtoehtojen läheltä. Keväällä 2024 Lidl laski kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintoja ja hinnoitteli kasviproteiinit eläinperäisten vaihtoehtojen tasolle tai jopa niiden alle.

Kasvipohjaisia grillattavia ostetaan enemmän kuin koskaan

Heinäkuun vegeviikkon valikoimasta löytyy runsaasti kasvipohjaisia kesäherkkuja, esimerkiksi grilliin vegaanisia ribsejä ja burgeripihvejä, käteviä pakasteaterioita ja naposteltavia, makeita ja suolaisia levitteitä sekä kesäisiä jälkiruokia. Tuotteet tunnistaa helposti vihreästä Vemondo-merkistä tai kokonaan vihreästä pakkauksesta.

”Grillikausi on kuumimmillaan ja kasvipohjaiset tuotteet kiinnostavat enemmän kuin koskaan. On mahtavaa huomata, miten vegeviikot ovat innostaneet asiakkaita kokeilemaan rohkeasti uusia kasvipohjaisia tuotteita. Etenkin grillitofu, vegaaniset ribsit ja vegenakit ovat olleet suosittuja”, Tanskanen jatkaa.

Lidl julkaisi kestävän ruokavalion linjauksen keväällä 2023. Tavoitteena on lisätä valikoimaan täysjyväviljaa ja kasvipohjaisia tuotteita sekä vähentää suolaa, sokeria ja lisäaineita. Lidl toimii myös perustajajäsenenä Pro Vege –yhdistyksessä, joka edistää kasvipohjaisen ruoan kasvua ja kehitystä Suomessa.

Lue lisää kestävästä ruokavaliosta Lidlin verkkosivuilta

*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty vuoden 2024 viikolla 49. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.

Lähde ja kuva: Lidl

Osa tekstistä: Mikko Hentunen

Admin

Vegelän admin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *