Lidlin vegeviikko tuo kasvisvaihtoehdot grilliin ja arkeen
Lidl käynnistää jälleen vegeviikon, jonka valikoimassa näkyvät erityisesti asiakkaiden toivomat grillattavat kasvisvaihtoehdot.
Lähes kolmasosa suomalaisista aikoo lisätä kasviproteiinien käyttöä tänä vuonna*. Lidl haluaa hälventää kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tavoittelee kasviproteiinien myynnin tuplaamista vuoteen 2030 mennessä. Osana tavoitettaan Lidl käynnistää jälleen vegeviikon, jonka valikoimassa näkyvät erityisesti asiakkaiden toivomat grillattavat kasvipohjaiset vaihtoehdot.
Katso vegeviikko-tuotteet täältä>
Lidlin panostukset kasviproteiineihin ovat alkaneet näkyä: Vemondo-tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna noin 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös kuluttajien kiinnostus on kasvussa, sillä lähes kolmannes suomalaisista aikoo lisätä kasviproteiinien käyttöä, mikä näkyy erityisesti kasvipohjaisten grilliherkkujen kysynnässä.
Vuoden toinen vegeviikko käynnistyy kaikissa Suomen Lidleissä tänään maanantaina 26.5. Viikon valikoimassa nähdään vegeherkkuja alkukesän grillijuhliin, mutta myös osaksi tavallista arkiruokailua.
”Arjessa mennään usein helpoimman kautta, ja silloin tutut lihat päätyvät helposti pannulle. Kasviproteiinien kokkaus voi tuntua hankalalta, jos ei ole varma, miten ne valmistetaan tai maustetaan. Nyt ne kuitenkin löytävät tiensä yhä useammin arkiruokiin – ja mahtuvat mainiosti myös grillijuhlien herkkuvalikoimaan”, sanoo Lidlin kampanjapäällikkö Jaana Pylkkänen.
Lidl on jo pitkään pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa. Alkuvuodesta vegehyllyt poistettiin, jotta kasvipohjaiset tuotteet löytyisivät helpommin muiden joukosta. Keväällä 2024 laskettiin myös Vemondo-tuotteiden hintoja, ja kasviproteiinit hinnoiteltiin eläinperäisten vaihtoehtojen tasolle tai jopa niiden alle.
”Vegeviikko ei ole meille erityistapahtuma, vaan keino välittää viestiämme: kasvisruoka on tavallista ja maistuvaa kotiruokaa, joka kuuluu kaikille, Pylkkänen kommentoi.
Kasvipohjaisia herkkuja kesän grillijuhliin
Vegeviikon aikana hyllyistä löytyy muun muassa lihankorvikkeita, valmisruokia ja herkkuja. Uutuudet keskittyvät erityisesti asiakkaiden toivomiin vegaanisiin kesägrillattaviin: myyntiin tulee grilli- ja burgeripihvit, varraspalat sekä suositut lisukkeet, tsatsiki ja perunasalaatti. Vegeherkut on helppo tunnistaa vihreästä Vemondo-tuotemerkistä tai kokonaan vihreästä pakkauksesta.
Myös tuoreet kasvikset ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten kesäruokailussa. Perinteisten vihannesten rinnalle on noussut sesongin suosikkeja ja eksoottisempia hedelmiä, kuten avocado ja kiivi. Lidl panostaa hevivalikoiman tuoreuteen, esillepanoon ja monipuolisuuteen, jotta kasvisten valitseminen olisi vaivatonta ja houkuttelevaa.
”Alkukesä on oiva hetki lisätä lautaselle väriä ja raikkautta. Nyt nautitaan erityisesti sesongissa olevia kasviksia ja hedelmiä, kuten meloneita, persikoita ja aprikooseja. Myös kotimaisen varhaisperunan sesonki käynnistyy nyt”, Pylkkänen jatkaa.
Lidl julkaisi kestävän ruokavalion linjauksen keväällä 2023. Valikoimaa kehitetään jatkuvasti, tavoitteena lisätä täysjyväviljaa ja kasvipohjaisia tuotteita sekä vähentää suolaa, sokeria ja lisäaineita. Valikoimakehitystä ohjaa planetaarinen ruokavalio.
Lidl on myös mukana perustajajäsenenä Pro Vege –yhdistyksessä, joka edistää kasvipohjaisen ruoan kasvua ja kehitystä Suomessa. Lue lisää kestävästä ruokavaliosta Lidlin verkkosivuilta.
*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty vuoden 2024 viikolla 49. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.
Lähde ja kuva: Lidl