The Body Shop on nyt täysin vegaaninen

Kansainvälinen kosmetiikkabrändi The Body Shop on nyt 100 % vegaaninen myös Suomessa.

1976 perustettu The Body Shop on ihastuttanut tuotteillaan Suomessa jo vuodesta 1981. Vuonna 2020 yhtiö asetti tavoitteen saada koko portfolionsa vegaaniseksi 2023 loppuun mennessä. Yhtiön kaikki uudet tuotteet valmistetaan lähtökohtaisesti luonnon ei-eläinperäisistä raaka-aineista ja kuten ennenkin, mitään tuotteita ei testata eläinkokeilla. Vihreän liiketoiminnan edelläkävijäkin tunnettu yhtiö tuo vegaanisuuslupauksen esiin myös kansainvälisessä somekampanjassaan myöhemmin alkuvuodesta.

”Tämä on meille tärkeä etappi. Haluamme suunnata katseen tulevaisuuteen ja tässä se kiteytyy hienosti, sillä vegaanisuus on ehdottomasti tulevaisuuden trendi jo nyt. Kosmetiikka-alan kilpailu on kovaa, mutta puhtaat ja ilman kärsimystä tuotetut tuotteet ovat olleet meille aina tärkeitä ja myös myyntivaltti. Eettiset valinnat ohjaavat entistä useamman ostokäyttäytymistä ja The Body Shop onkin brändäytynyt juuri tätä silmällä pitäen. Perustajamme Dame Anita Roddick halusi tuoda markkinoille uudenlaisen ideologian ja tuotesarjan. Vahvana visionäärinä ja bisnesnaisena hän halusi muuttaa yhteiskuntaa ja maailmaa juuri kaupan keinoin muokkaamalla kosmetiikan ostajakunnan käyttäytymistä. Hän teki eläinoikeuksista ja ekologisuudesta muodikasta”, kertoo The Body Shopin tuotepäällikkö Tiina Puska.

1970-luvun energiakriisin jälkimainingeissa Englannin Brightonissa perustettu The Body Shop on aina halunnut olla muutoksen tekijä. Sen lähestyi kauneusbisnestä uudenlaisesta lähtökohdasta rikkoen perinteisen kosmetiikkateollisuuden kaavan. Eettisesti tuotetut ja hankitut luonnon raaka-aineet, yksinkertaiset helposti uudelleentäytettävät pakkaukset pakkaukset ja tuotteet, jotka sopivat mahdollisimman monelle kiinnostivat ja nykyisin yhtiön myymälöitä löytyykin yli 70 maasta.

Yhtiön visiona on, että tuotteet tekevät käyttäjälleen hyvän olon – ei koskaan lupausta, että tuotteet tekisivät niiden käyttäjistä jonkun toisen, nuoremman tai rypyttömän näköisiä. Siinä missä perinteinen kosmetiikkateollisuus pyrki määrittämään sen, miltä tyttöjen ja naisten tulisi näyttää, The Body Shopin tuotteilla haluttiin viestittää, että kauneus ei ole kiinni vain meikeistä. Hyvä ja vastuullinen olo näkyy ulospäin.

2024 kaikki yhtiön tuotteet ovat Englannin The Vegan Societyn hyväksymiä. 2007 edesmennyt Roddick vastusti eläinkokeita sekä oli myös ympäristö- ihmisoikeusaktivisti ja feministi, joka puhui tyttöjen ja naisten asioiden puolesta. Hän aloitti Community Fair Trade -kumppanuusohjelman vuonna 1987, jossa raaka-aineet ja oheistuotteet hankittiin ympäri maailmaa paikallisilta yhteisöiltä. Kumppaneille maksetaan tuotteistaan oikeudenmukainen hinta ja samalla tuetaan heitä tavoitteissaan kehittää yhteisöjään. Yhteisökauppakumppanit sijoittavat tuloja paikallisiin sosiaalisiin projekteihin ja stipendeihin. Kumppanit lupaavat kohdella palkkaamiaan (naisia) oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti. Lisäksi useat näistä yrityksistä, osuuskunnista ja yhdistyksistä ovat naisten johtamia ja hallinnoimia.

Teksti: Mikko Hentunen

Kuva: The Body Shop

Mikko Hentunen

Vegelän admin