Tuotetiedot ja ainesosat syyniin

Viimeisen vuoden aikana monen tuotteen tuotetiedot, ainesosat tai koostumus ovat yllättäen muuttuneet toisiksi. Voiko näin tehdä kuluttajille ilmoittamatta?

Otimme yhteyttä kahden muuttuneen tuotteen markkinointihenkilöihin sekä Ruokavirastoon asian tiimoilta.

Elintarvikkeiden turvallisuutta ja laatua valvova Ruokavirasto kehittää ja ylläpitää maaseutuelinkeinohallinnon tietojärjestelmiä muiden toimenkuviensa ohella. Ruokaviraston elintarvikkeiden koostumusjaoston elintarvikevalvonnan ohjauksen erityisasiantuntija Tuulikki Lehto, voiko yritys yllättäen vaihtaa jonkin valmisteen pääraaka-aineen toiseksi ilman tiedottamista kuluttajille?

”Jos ainesosaluettelossa kaikki tuotetiedot on merkitty oikein, toimijalla ei ole periaatteessa velvollisuutta erikseen tiedottaa asiakkaille tuotereseptin muuttumisesta. Elintarvikkeesta ilmoitettavien tietojen tulee kuitenkin aina vastata tuotteen koostumusta. Useissa tapauksissa, kun tuotteen koostumusta muutetaan, halutaan uudistaa samalla koko pakkauksen ulkoilme”, kertoo Lehto.

Miten tämän pitää näkyä pakkauksessa?

”Jos tuotteen pääraaka-aine vaihtuu, vaikuttaa muutos ainesosaluettelon lisäksi yleensä myös myytävän tuotteen nimeen tai markkinanimeen. Elintarvikkeissa, joissa kuluttajien odottama normaalisti käytetty tai luonnostaan oleva ainesosa on korvattu jollakin muulla ainesosalla, on lähellä tuotteen nimeä oltava selkeä maininta ainesosasta, jota korvaamiseen on käytetty osittain tai kokonaan. Kyseessä oleva tieto on annettava sellaisella kirjasinkoolla, jonka pienen kirjaimen koko on vähintään 75 prosenttia tuotteen nimen pienen kirjaimen korkeudesta.  Pienen kirjaimen vähimmäiskirjasinkoko 1,2 mm tulee täyttyä tässä tapauksessa, ellei kyseessä ole hyvin pieni pakkaus”, Lehto kertoo.

Miten toimia jos virheellisiin pakkaustietoihin törmää?

”Jos pakkausmerkintävirheitä havaitaan, kannattaa antaa palaute ensin suoraan pakkauksessa mainitulle toimijalle tai myymälään, josta tuote on ostettu tai elintarvikevalvontaan. Aiheesta voi lukea lisää Ruokaviraston sivuilta”, Lehto muistuttaa.

Härkis

Joskus tuotteiden koostumus muuttuu, kun reseptiikkaa hiotaan. Koostumukseen voivat vaikuttaa myös monet muut seikat, kuten raaka-aineen saatavuuden ongelmat tai vaihtunut tuottaja. Tex Mex Härkiksen uudenlainen koostumus on herättänyt ihmetystä kuluttajissa.

Tex Mex Härkis eroaa entisestä Härkiksestä jauhomaisemman koostumuksensa vuoksi. Härkiksiä valmistavan Raision markkinointipäällikkö Noora Vilkki, onko jokin tuotteen ainesosa vaihtunut?

”Olemme alkaneet Tex Mexissä käyttää enemmän täysin kuoretonta härkäpapua, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa makuun tai koostumukseen. On mielenkiintoista kuulla huomiostasi ja välitän tiedon täällä Raisiolla eteenpäin tuotekehitykseen”, Vilkki sanoo.

Voiko härkäpavun alkuperä vaikuttaa? Oletteko kenties siirtyneet toisen tuottajan härkäpapuihin?

”Meidän härkäpapumme tulevat, kuten aiemminkin, kotimaisilta sopimusviljelijöiltä”, Vilkki kertoo.

Hesburger

Hesburgerin VEKE -soijakasvishampurilainen ja sisartuotteensa VEKE -juustokasvishampurilainen kokivat taannoin yllättävän muutoksen. Molempien pihvit olivat vaivihkaa vaihtuneet uudenlaisiin.

Hesburgerin tuotekehitys- ja laatuvastaava Satu Kanerva, mitä VEKE-hampurilaisten pihveille on tapahtunut?

”Teemme aktiivista tuotekehitystä kasviproteiinituotteidemme parissa. Halusimme kehittää VEKE-kasvispihvistämme entistä monipuolisemmin Hesburgerin tuotteisiin soveltuvan. Pihvin paksuus on muuttunut, mutta sen raaka-aineet ovat pysyneet ennallaan. VEKE®-juustokasvishampurilaisen VEKE-kasvispihvin kasviproteiinien alkuperämaa on Eurooppa. Valmistuttaja on Hes-Pro Foods ja valmistusmaa Suomi”, Kanerva sanoo.

Pitäisikö asiakkaan tilatessaan tietää tuotteen raaka-ainemuutoksista? Sivustollanne asiaa sivutaan hyvin huomaamattomasti.

”Kehitämme koko ajan toimintaamme, jotta voimme tarjota asiakkaillemme herkullisia tuotteita. Kerromme tuotteistamme avoimesti nettisivuillamme www.hesburger.fi/tuotteet. Asiakas saa halutessaan myös tuoteselosteen ravintolasta tiskiltä tilattaessa”, Kanerva summaa.

Tuotetietojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Tutunkin tuotteen koostumus tai purutuntuma saattaa ja voi siis muuttua ilman suurempaa tiedottamista. Toivottavasti vegetuotteita valmistavat yritykset muistavat, että vaikka me vegaanit olemme usein vain pieni asiakasryhmä, meille nämä tuotteet ovat mielenkiintoisia ja tärkeitä. Faktaa on kuitenkin se, että moni tuottaja hakee katteensa sekasyöjien lompakosta, jolloin tuotekehityksessä kasvissyöjät eivät ole kohderyhmänä. Luulisi kuitenkin olevan kaikille eduksi pitää asiakaskunta hyvin informoituna tuotteiden sisällöistä.

Teksti ja kuva: Mikko Hentunen

Mikko Hentunen

Vegelän admin