Fastfood & Cafe & Ravintola Expo esitteli ravintolamaailman uutuuksia
Yhteispohjoismainen HoReCa-alan tapahtuma FFCR 25 toi Helsingin Messukeskukseen ravintolamaailman uudet innovaatiot vegaanituotteita unohtamatta.
Kaksipäiväinen ammattilaistapahtuma Fastfood & Cafe & Ravintola Expo veti salit täyteen esitellen ruokia ja ravintolatarvikkeita Helsingin messukeskuksen läntisessä hallissa. Alan ammattilaisten verkostoitumiseen keskittynyt FFCR 25 yllätti monella tapaa parin vaisumman vuoden jälkeen. Ravintolapuolella liha- ja maitopohjaiset tuotteet veivät edelleen leijonan osan messuhallin tilasta ja vieraiden mielenkiinnosta, mutta myös innovatiivisia ja tuoreita vegebrändejä tapahtumassa nähtiin runsaasti.

Pyörykät ja monen muotoiset nuggetit ovat nosteessa. Bean Better, Feelia, Tasty (Ole’s) ja Anamma (Fort Deli) toivat kaikki laadukkaita uutuuksiaan esiin. Sääli, että osa tuotteista jää edelleen ilman sitä huomiota, jonka kuluttajapuolella myynti mahdollistaisi. Ravintola-annoksessa moni huipputuote jää kasvottomaksi pullaseksi tai pihviksi, eikä tuottaja aina edes itse tiedä missä omaa tuotetta käytetään. Tässä olisi varmasti mietittävää ja kehitettävää monelle tuottajalle. Siinä missä esimerkiksi juomapuolella brändit ovat kaikki kaikessa, kasvisruuan tuottajat, muutamaa lukuun ottamatta, eivät koe julkisuutta niin tarpeelliseksi ja tukkumyynti riittää heidän tarpeisiinsa. Voihan olla, että joillain pienemmillä toimijoilla ei yksinkertaisesti ole aikaa tai osaamista brändinsä rakentamiseen.
Isommista Apetit osaa asiansa. Se on hivuttautunut vaivihkaa maan vegaanisten pakkastuotteiden ykkösmerkiksi ja hanskaa brändäyksen myös kuluttajapuolella. Kasvisjauhis-pitsat ja pyörykät, Crispy Chick-pihvit (testatkaa uusi Lime & Lempeä chili!) ja uutuus falafelpyörykkä ovat kaikki hyviä tuotteita. Kasvisjauhis-pitsa lienee maamme myydyin vegaanilätkä ja sen resepti on pysynyt samana alusta saakka. Pisteenä i:n päälle ystävällinen tuote-esittelijä Ilona Kotiranta paljastuu vegaaniksi ja maailma tuntuu taas hiukan paremmalta paikalta.

Jäätelöt ovat yhtä varma kevään merkki, kuin liian isot aurinkolasit suomalaisessa katukuvassa. Useampi yhtiö on lanseerannut pehmismassaa litran tölkissä ja onpa niitä näkynyt jopa Alepan hyllyllä. Gordon Ramsayn vegekampanjansa mannekiiniksi napannut Flora on muuttanut lähes koko portfolionsa vegaaniseksi ja tämä on hieno esimerkki siitä, kuinka maailma on muuttumassa oikeaan suuntaan. Floran jätskikoneelle tarkoitettu massa on yllättäen osin linssipohjainen! Jätski pysyy kylmänä todella pitkään valumatta ja maku on tosi hyvä. Ei jätskiautenttinen, mutta eri lailla hyvä. Plussaa myös annoksen vegaanisesta vohvelista ja lakritsisesta kastikkeesta. Muita jätski- ja sorbettiuutuuksia esittelivät mm. Arla Pro, Carte D’Or, Bus Gelato ja MiniMelts.

Leivonnaiset ja munkit ovat kahvila-alan messujen selkärankaa, mutta vegaanisia saisi olla edelleen enemmän. Aika monen esittelijän portfoliosta tuotteita löytyi, mutta vegaanisista maisteluun asti sain vain Donut Worry Be Happyn suklaaraita & pähkinärouhe belgidonitsin, joka ei kananmunaa tai voita kaipaa. Miksei munkkeja ja donitseja voi tehdä enemmän vegaanisina?

Lihankorvikkeiden kilpaillussa kategoriassa muutama uutuus kiinnitti huomion. Lihatalo Atria lanseerasi uuden kasvipohjaisen Murea Vegan -suikaleen ja sen pitäisi saapua myös kauppojen hyllyille ennen pitkää. Findus uutuus burgerpihvi löytää varmasti tiensä moneen ravintolapurilaiseen tulevana kesänä. Tulisipa myös kauppoihin. Kespron kuningasosterivinokastuotteet olivat mielenkiintoinen lisä kategoriaan. Lähinnä aasiamarkettien valikoimista tuttu veikeä sieni on mainio lihamainen raaka-aine monenlaiseen kokkailuun wokeista susheihin. Kotimaiset Hernis ja Unlimited Foods luottavat täysin vegaaniseen valikoimaan ja jälkimmäisen uutuusjauhis rikkoo jo uusia rajoja maullaan ja monikäyttöisyydellään. Toivottavasti Suomen kouluissa syödään tulevaisuudessa kasvisruokapäivinä kotimaisen pientuottajan jauhista, eikä korporaatiovegeä. Kiitos Hernis-esittelijälle paistovinkeistä! Molemmista tuottajista kuullaan vielä isosti.

Leipomojätti Vaasan on lanseerannut yhteistyössä Gold&Greenin kanssa vihiskategoriaan Vegispiirakan, jonka odotan rantautuvan myös vähittäiskauppaan. Gold&Greenin nakkiuutuudet Chorizo ja Frankenfurter tuli myös maistettua hodarin muodossa yllättäen Valion tiskillä. Kahvila- ja ravintolatuotteistaan tuttu tukkuri Mondo Fresco toi uutta fingerfoodia pakasteena rulla-, nyytti- ja samosamuotoon. Myös makeat soseet ja pastatuotteet kuten raviolit vaikuttivat mielenkiintoisilta. Näytteitä yhtiön vegaanituotteista ei löytynyt.
Saatesanat
Messujen öyhöttäjämaininnan saa Sallisen maustetalon humoristi, joka kertoi näyteannoksen olevan TÄYSIN VEGAANINEN ja sisältää myös HYVÄÄ KANANMUNAA (naurut päälle). Ilmeisesti ravintolamaailman dinosaurukset ovat vielä voimissaan lihakeskeisyytensä kanssa. Tässä olikin ehkä se suurin oivallus, jonka itse sain muita messukävijöitä tarkkaillessa:
Ravintola-alan kovassa ja hektisessä maailmassa lihalla saa parhaan tuoton ja kasvisruokaan ei monesti siirrytä kuin pakosta. Moni ravintolakouluun päätyvä haluaa juuri sen hyvän pihvinpaistajan statuksen ja sen luoman kuvan mahdollisuudesta omaan menestykseen. Ravintolakouluissakin saa ensin pilkkoa salaattia, ennen pääsyä kalliiden pihvien pariin. Tämä perinne pitäisi rikkoa. Uskon, että kuluttajat kyllä osaavat muokata ostokäyttäytymistään, mutta niin kauan kuin pihvi on palkinto, arvioinnin ja vertailun kohde sekä paistajalleen että syöjälleen sen markkina pysyy vakaana. Pihvi- ja makkarakulttuurissa on paljon muutettavaa ja muutoksen pitää lähteä ravintolamaailmasta, joka trendejä luo. Kestämättömien trendien suosiminen ei ole pitkänäköistä millään alalla. Ystävääni lainaten, lihansyönnissä ei ole enää mitään muuta puolusteltavaa kuin maku ja se ei vastuulliselle kuluttajalle enää riitä.
Teksti ja kuvat: Mikko Hentunen