Lumene on koko kansan brändi
Kosmetiikan kiertotalouden edelläkävijä Lumene on kaunistanut suomalaisia jo yli 50 vuoden ajan.
Lumenen globaalin tiimin markkinointipäällikkö Sara Ahonen on toiminut yhtiön palveluksessa jo 13 vuotta. Hän vetää Lumenen markkinointitiimiä, jonka vastuulla ovat uudet konseptit ja kampanjat.
”Meidän toimintamme ajatuksena on ollut alusta saakka käyttää mahdollisimman paljon luonnon omia raaka-aineita sekä pitää toimintamme vaikutus ympäristöön muutoin mahdollisimman pienenä. Nykyisin tuotteiden koostumusten luonnollisuusaste yltää joidenkin tuotteiden osalta jopa 99 prosenttiin. Vastuullisuus on meille erittäin tärkeää, ja haluamme kantaa sen läpinäkyvästi”, kertoo Ahonen.
Lumenesta tuli Suomen markkinajohtaja jo 70-luvun alussa ja nopeasti alkoi myös katseiden suuntaaminen maailmalle. Finnairin Blue Wings -lehti ja tax free-myynti veivät Lumenen kosmetiikan myös ulkomaisten kuluttajien tietoisuuteen. Vientiponnistukset palkittiin ja Lumenen tuotteet tunnetaan nykyisin myös maailmalla hyvin. Erityisesti Ruotsi on ollut maana tärkeä ja yhtiön tuotteita on saanut mm. Åhlens-tavaratalon valikoimasta lähes Lumenen perustamisesta saakka. Lumene Oy on vuonna 1970 perustettu kosmetiikka-alan yritys, joka toimi vuoteen 2005 saakka nimellä Noiro Oy. Lumene ammentaa visionsa pohjoisesta luonnosta. Yritys on nimetty Kuhmoisten seudulla sijaitsevan Lummenne–nimisen järven ja latinan kielen valoa tarkoittavan lumen-sanan pohjalta.
”Vastuullisuusstrategiaamme kuuluu, että olemme esimerkiksi vaihtaneet kasvovoidepurkkiemme pakkaukset kevyempiin. Lisäksi pakkaukset on myös helpompi kierrättää. Lisäksi käytämme voidepurkeissa biopohjaista muovia. Tuotteidemme valmistuksen pitää olla eettisellä ja kestävällä pohjalla koko ketjussa. Suuria innovaatioitamme on ollut myös muun teollisuuden sivuvirtojen hyödyntäminen. Se tarkoittaa, että kukaan ei poimi pelkästään Lumenea varten vaikkapa puolukkaa, lakkaa tai mustikkaa, vaan kehitämme ja hyödynnämme esimerkiksi marjamehun valmistuksesta jäljelle jäävästä puristekakusta kehitettyjä raaka-aineita tuotteissamme”, selventää Ahonen.
Myös vegaanisuus on tärkeä osa Lumenen strategiaa.
”Mehiläisvaha on ainoa eläinperäinen ainesosa, jota käytämme tuotteidemme valmistuksessa. Sitä on muutamissa maskaroissamme ja se on haastava korvata muilla ainesosilla sen erityisten ominaisuuksien vuoksi”, Ahonen kertoo.
Kuluvana vuonna Lumenella panostetaan myös uuteen tuoteryhmään, hiustenhoitoon.
”Vegaaniset hiustenhoitotuotteet ovat meidän uusin tuotekategoriamme, jonka lanseerasimme alkuvuodesta. Muista vegaanisista uutuuksista mainitsisin ihonhoidon puolella Nordic Bloom [Lumo] -sarjan pre-retinolikasvoöljyn ja Nordic Berry -sarjan maskaran. Toivotamme kaikki tervetulleiksi tutustumaan tuotteisiin Espoon Kauklahden tehtaanmyymäläämme”, summaa Ahonen.
Teksti: Mikko Hentunen
Kuva: Otto Turunen / LUMENE