Oatly voitti oikeudessa
Ruotsalainen kauramaidontuottaja Oatly ei johda kuluttajia harhaan ”milk” sanan käytössä.
Brittiläinen maidontuottajien etujärjestö Dairy UK Ltd haastoi taannoin Oatlyn oikeuteen väittäen, että Post Milk Generation -iskulause yhtiön mainonnassa ja pakkauksissa johtaa kuluttajia harhaan. Englantilainen tuomioistuin näki asian kuitenkin toisin. Dairy UK Ltd väitti kanteessaan, että maidosta voidaan puhua vain silloin, kun tarkoitetaan rintarauhasesta erittyvää nestettä. Korkeimman oikeuden tuomari Richard Smith perusteli tuomiota sanoen:
”Keskivertokuluttaja näkee sloganin ironiana. Siitä saa käsityksen, että maitoala on ottanut askeleen eteenpäin perinteisestä maidosta. Post Milk -sukupolven edustajat yksinkertaisesti eivät enää juo lehmänmaitoa”, summasi tuomari Smith.
Uuden polven kasvipohjaiset tuotteet ovat olleet maalituksen kohteina ennenkin. Myös makkara, jogurtti, juusto ja kinkku ovat olleet termeinä huomion alla. Voiko ja ennen kaikkea saako vegenakkia kutsua nakiksi? Aihe on nostattanut kiivastakin keskustelua sosiaalisen median (ruoka)ryhmissä. Vegaanisesta ruuasta puhuminen saa monesti aikaan hupaisiakin reaktioita maidon, voin ja lihan nimiin vannovilla. Korvike -sanasta saa helposti hiukan negatiivisen vaikutelman ja monet kasvipohjaisten tuotteiden tuottajat haluaisivat kutsua tuotteitaan oikeilla nimillä korvikkeen sijaan. Myös korviketuotteiden ravintoarvot mietityttävät monia kuluttajia ja asiaa on tutkittu mm. Ylen Kuningaskuluttaja -ohjelmassa.
Teksti: Mikko Hentunen
Lähde ja kuva: Oatly