Valitse kuohuviini oikein
Vapun suosikkijuoma kuohuviini voi olla myös vastuullisen valinta
Kaupallinen yhteistyö
Vastuullisuus ja ekologisuus mielessään kuohuviiniostoksille matkaava kuluttaja joutuu myymälän hyllyllä näkemään vaivaa valitakseen tuotteen, jonka valmistus ja logistiikka ovat kestävällä pohjalla. Alkoholia sisältävien kuohujuomien myynnistä enimmäkseen vastaava Alko pyrkii toiminnassaan ottamaan huomioon myymiensä tuotteiden vastuullisuuskysymykset. Tehtävä ei ole kuitenkaan helppo, sillä tuotenimikkeitä on valtavasti ja myyntimäärät suuria. Viime vuonna pelkästään Alko myi kuohuviinejä noin 5,4 miljoonaa litraa, josta samppanjan osuus oli 375 000 litraa. Juomaa kantautuu Suomeen myös henkilötuonnissa ja ongelmallisessa suorakaupassa ulkomailta.
Yleensä erilaisista valkoviinirypäleistä valmistetun kuohuviinin ekologisuus riippuu monista tekijöistä, kuten valmistusmenetelmistä, raaka-aineiden hankinnasta ja pakkausmateriaaleista. Jotkin viinituottajat pyrkivät käyttämään kestävämpiä käytäntöjä, kuten luonnonmukaista viljelyä, uusiutuvaa energiaa tuotannossa sekä kevyempiä pakkausmateriaaleja vähentääkseen ympäristövaikutuksia, mutta kaikki eivät näin tee. Tuotteiden alkuperän selvittäminen ja hankintaketjun läpinäkyvyys ovat avainasemassa myös Alkon vastuullisuustoimenpiteiden suunnittelussa.
”Tällä hetkellä keräämme kaikista vakiovalikoimamme tuotteista tiedot vähintään tuotantolaitostasolle saakka. Riskimaista tulevista tuotteista kerätään hankintaketjutietoja aina raaka-ainetasolle saakka. Moniportaiset ja jatkuvasti muuttuvat hankintaketjut asettavat kuitenkin tietojen keräämiselle ja ajantasaisuudelle omat haasteensa. Tavoitteemme on, että vuoteen 2030 mennessä kaikkien valikoimassa olevilla tuotteilla on 100 prosenttinen jäljitettävyys aina pääraaka-aineeseen asti”, kerrotaan Alkon verkkosivuilla.
Haasteet
Kuohuviinin valmistuksessa voi kuitenkin olla muitakin haasteita, kuten energiankulutus, kemikaalien ja vesivarojen käyttö, sekä kokonaishiilijalanjälki ja ihmisoikeuskysymykset. Myös pakkauksella on merkitystä mm. kuljetuksen päästöihin, sillä raskaat lasipullot lisäävät kuljetusten ympäristökuormaa. Myös lasin kierrätysasteella on merkitystä, sillä neitseellisen lasin tuottaminen kuluttaa energiaa huomattavasti enemmän kuin kierrätyslasin. Pullojen korkeilla on myös merkitystä. Vastuullisesti kasvatettu ja kerätty luonnonkorkki voi olla muovia parempi valinta, jos se on tuotettu oikein. Suosimalla lähellä kestävästi tuotettuja vaihtoehtoja ja kierrättämällä pakkauksen, kuluttaja voi itse osallistua kuohuviinin kokonaisympäristövaikutusten vähentämiseen. Vastuullinen kuluttaja tutustuu myös valmistajien ja tuotteiden ympäristösertifikaatteihin ja -merkintöihin, jotka voivat auttaa tuotteen valinnassa.
Viinin tuotannossa yleensä, pakkausten jälkeen suurimmat ympäristövaikutukset syntyvät rypäleiden viljelyprosessissa aiheutuvasta energiankulutuksesta. Viinitarhoilla käytettyjen apuvälineiden tehokkuus ja työkoneiden polttoaineiden laatu sekä määrä vaikuttavat tuotannon kuormitukseen. Uusiutuvan energian hyödyntäminen puolestaan pienentää kokonaiskuormitusta. Lisäksi energiaa kuluu kasteluveden pumppaukseen, jäteveden käsittelyyn, tuotantotilojen lämpötilan ylläpitoon ja valaistukseen. Myös makean veden liiallinen käyttö voi aiheuttaa ongelmia suurien toimijoiden kuluttaessa paikallisia vesivaroja.
Kuohuviinin kokonaisvaikutukseen voi lisätä myös kierrätysprosessin, jossa pullot keräyksen jälkeen murskataan, puhdistetaan ja lajitellaan värin mukaan. Kierrätetystä materiaalista valmistetaan esimerkiksi vaahtolasia, lasivillaa tai lasimursketta. Suomessa pantillisten juomapakkausten kierrätysjärjestelmää ylläpitää Suomen Palautuspakkaus Oy PALPA.
Vastuullisesti läheltä
Alkoholittomien kuohujuomien pioneeri, posiolainen Korpihilla pitää vastuullisuutta ja ekologisuutta itsestään selvänä toiminnassaan. Kuusenkerkästä makunsa saava Kuohuva Kuusenkerkkä syntyy mahdollisimman luonnollisin keinoin.
”Juoman maun tuova kuusenkerkkä kerätään lähialueen yksityisomisteisista metsistä luvalla. Koulutetut kerääjämme tietävät metsän arvon ja osaavat myös liikkua siellä. Työllistämme näin paikallisia osa-aikaisesti monessa ikäryhmässä. Kerkät kerätään puiden alaoksilta varoen vahingoittamasta itse puuta. Kuusenkerkkä on siitä kiitollinen kasvinosa, että se on aina satoisa keleistä riippumatta”, kertoo Korpihillan tuotannosta vastaava Markku Kallinen.
Kuohujuomaan käytetty vesi on Kätkävaaran prosessoimatonta pohjavettä. Kuohuvan Kuusenkerkän valmistus pyritään muutoinkin tekemään resursseja tuhlaamatta. Kaikki Korpihillan juomat ovat myös vegaanisia.
”Kerkät uutetaan pieneen määrään vettä ja niistä poistetaan villihiivoja. Koska tuote on alkoholiton, ei käymisprosessia ole. Näin säästyy monta energiaa ja vettä kuluttavaa työvaihetta. Juoman poreet tehdään lisäämällä valmiiseen juomapohjaan hiilidioksidia. Pullomme ovat lakisääteisiä ja ne on valmistettu Ranskassa. Korkkimme valmistetaan portugalilaisesta korkkitammesta puita vahingoittamatta”, Kallinen kertoo.
Laki määrittää kuohujuomiin käytettyjen pullojen paineenkestävyysminimin. Niiden pitää olla korkealaatuisia, jotta ne kestävät hyvin painetta.
”Meidän pullomme kierrätetään, sulatetaan ja niistä tehdään uusia pulloja. Korpihillan kuohuvien tuotantomäärät ovat suhteellisen pieniä, muutamia kymmeniä tuhansia litroja”, Kallinen sanoo.
Ideologiana kestävä kehitys
”Luonto ja sen säästyminen ovat tärkeitä meille pohjoisessa asuville. Olen itse aina ollut säästäväinen monessakin mielessä ja se näkyy myös tavassani työskennellä. Syrjäkylillä välimatkat ovat pitkiä ja jokainen kauppareissu, oli se sitten työn puolesta tai siviilissä, kannattaa suunnitella tarkkaan, jotta ylimääräisiltä ajokilometreiltä vältytään. Iso osa tuotantolaitteista ja -kalusteista on kierrätetty ja myös tuotantotilamme on päällystetty Lapin Marmorin sivukivellä”, Kallinen kertoo.
Logistiikka
”Tehtaamme sijaitsee nelostien varrella. Tämä vähentää kuljetuksiin käytettyä polttoaineenkulutusta ja helpottaa työtä. Suurin myyntikanavamme on Alko, joka toimii itsekin vastuullisuusperiaatteen mukaisesti. Muun jakelun teemme pääosin itse suoraan kauppiaille ja ravintoloille. Yksi tärkeimmistä kumppaneistamme on ollut Ruohonjuuri -ketju, joka otti meidän tuotteita myyntiin. Se avasi monta ovea pääkaupunkiseudulla ja muissa suuremmissa kaupungeissa”, Kallinen summaa.
Tutustu Alkon vastuullisuusohjelmiin täällä:
Pakkaus ei ole makuasia. Vaan ilmastoasia. | Alko
Tuotteiden vastuullisuus | Alko
Kuvat: Canva, Korpihilla